ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Semoga anda mendapat manfaat dari maklumat yang tak seberapa ini. Seperti PELITA KABAD yang memberi sedikit cahaya dalam kesamaran....nak kata terang sangat pun tidak..malap sangat pun tidak...tapi boleh nampaklah.........

Isnin, 4 Julai 2011

KUMBANG MAKAN DAUN RAMBUTAN

Nama saintifik: Adoretus spp


Order: Coleoptera

Famili: Scarabaeidae





Kumbang dewasa berwarna coklat dan mempunyai bulu-bulu halus pada bahagian badannya. Kumbang dewasa menyerang bahagian daun yang mengakibatkan daun berlubang. Sangat aktif pada waktu malam dan akan bersembunyi di dalam tanah pada waktu siang. Larva hidup di dalam tanah dan memakan akar-akar tumbuhan liar diatas permukaan tanah. tahap serangan adalah rendah bagi pokok tua dan serius jika kumbang menyerang anak pokok/semaian.



Kawalan




Kawalan secara kultura adalah disyorkan dengan menjaga sanitasi ladang seperti kawalan rumpai di ladang serta melakukan pemangkasan pokok yang sempurna bagi menggalakkan pengudaraan dan pencahayaan pada pokok.


Kawalan secara kimia boleh dilakukan bila perlu sahaja dengan menggunakan racun serangga seperti deltamethrin dengan kadar 3-5ml/10 liter air.










Masterjii @Agroclinic Ismadi














Tiada ulasan: