ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Semoga anda mendapat manfaat dari maklumat yang tak seberapa ini. Seperti PELITA KABAD yang memberi sedikit cahaya dalam kesamaran....nak kata terang sangat pun tidak..malap sangat pun tidak...tapi boleh nampaklah.........

Jumaat, 3 Jun 2011

RICE GALL MIDGE

Nama saintik: Orseola oryzae
Order: Diptera
Famili: Cecidomyiidae









Nyamuk merah adalah penyebab kepada penyakit tombak padi yang menyerang tanaman padi sejak akhir-akhir ini. Dewasa bersaiz seperti seekor nyamuk di mana nyamuk betina berwarna kemerahan di bahagian abdomen. Nyamuk merah bertelur di bawah daun dan kadangkala juga bertelur di pelepah daun.

Pada musim kering, nyamuk merah yang tidak aktif (inactive midge) sering ditemui di kawasan rumpai yang bertindak sebagai perumah dan akan aktif apabila tiba musim basah.
Kitaran hidup antara 9 -14 hari didalam perumah dan 9-26 hari pada tanaman padi.

Kerosakan


Kerosakan terjadi selalunya dipanggil “daun bawang” dimana anak pokok akan mengeluarkan pucuk akan bergulung menyerupai daun bawang (Onion shoot). Anak pokok padi yang diserang tidak akan mengeluarkan tangkai buah dan seterusnya akan menjejaskan hasil.



Kawalan


Kawalan secara kultura.


1. Musnahkan rumpai dan bakar tunggul padi dan jerami yang menjadi perumah kepada nyamuk(midge).


2.Jalankan penyediaan kawasan yang sempurna sebelum menabur/menanam.


3.Gunakan perangkap lampu kerana nyamuk (midge) dewasa aktif pada waktu malam dan tertarik kepada lampu. ( syam et. al.2007)


4. Musuh semulajadi seperti Labah-labah Rahang Panjang ( Tetragnatha maxilolosa) dan Labah-labah Bulat ( Argiope caltinulata) boleh mengawal populasi nyamuk(midge) di sawah.






Kawalan secara kimia.



Kawalan secara kimia dengan menggunakan racun serangga sistemik yang mengandungi perawis aktif seperti berikut:





Carbofuran

Kadar: 15kg/ha

Kelas: II




Masterjii @ Agroclinic Ismadi




Tiada ulasan: