ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Semoga anda mendapat manfaat dari maklumat yang tak seberapa ini. Seperti PELITA KABAD yang memberi sedikit cahaya dalam kesamaran....nak kata terang sangat pun tidak..malap sangat pun tidak...tapi boleh nampaklah.........

Jumaat, 3 Jun 2011

BENA HIJAU( GREEN LEAFHOPPER)

Nama saintifik: Nephotettix virescens

Order: Homoptera

Famili: Cicadellidae









Bena hijau merosakkan tanaman padi samada dengan menghisap cecair dari pokok padi atau membawa virus yang menyebabkan penyakit merah (PMV). Kerosakan yang disebabkan oleh kehilangan cecair tidaklah begitu penting juka populasi bena hijau rendah. Walaubagaimana pun kejadian penyakit merah virus(PMV) boleh berlaku jika populasi Nephotettix virescens meningkat dan membawa virus. hanya pembawa yang "infective" sahaja yang boleh menjangkitkan virus tersebut dimana kebanyakan bena hijau yang "infective"akan menjadi pembawa bukan infective setelah 4-5 hari atau setelah menjalani proses salin kulit. Selepas itu bena hijau mesti mendapatkan virus baru dari tanaman padi yang berpenyakit supaya ia boleh menjangkitkan virus kepada pokok padi yang lain. Nephotettix virescens juga membawa virus yang menyebabkan penyakit padi jantan.

Edaran hidup bena hijau antara 17-41 hari di mana bena betina bertelur antara 100-300 biji telur warna putih, berbentuk curut dalam kumpulan di bahagian belakang seludang daun dan akan menetas antara 4-12 hari.


Nim (anak bena) melalui 5 peringkat instar dan tempoh peringkat anak antara 14-29 hari. Dewasa berwarna hijau di mana bena betina lebih besar dari bena betina.


Kawalan.

Kawalan dengan menggunakan racun serangga dengan menggunakan racun serangga yang mengandungi perawis aktif seperti:

i) cabaryl

ii) cartap hydrochloride

iii) buprofezin

iv) malathion

v) fenubucarb

Masterjii 2011.











3 ulasan:

Broccolitass berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Buleh nyatakan nama racun yg diguna pakai untuk hapuskan perosak terbabit

Unknown berkata...

kalau pokok kacang panjang nak pakai racun sesuai?