ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Semoga anda mendapat manfaat dari maklumat yang tak seberapa ini. Seperti PELITA KABAD yang memberi sedikit cahaya dalam kesamaran....nak kata terang sangat pun tidak..malap sangat pun tidak...tapi boleh nampaklah.........

Rabu, 1 Jun 2011

ULAT GULUNG DAUN





Nama saintifik: Cnaphalocrosis medinalis










Ulat gulung daun biasanya terdapat di sawah pada peringkat padi beranak. Kerosakan kepada pokok padi adalah akibat serangan larva yang menggulung daun serta memakan tisu daun yang hijau semasa berada dalam gulungan daun. Larva memakan tisu daun di permukaan dan meninggalkan jalur-jalur putih memanjang di atas daun.Serangan teruk akan mengakibatkan daun menjadi kering dan kelihatan seperti terbakar.


Larva yang baru keluar berukuran 1.5-2mm dan berwarna hijau kekuningan. Larva bergerak ke atas dan ke bawah pada daun muda yang masih tertutup. Larva melalui 5-6 peringkat instar. Instar pertama mengambil masa 2-4 hari dengan memakan daun berhampiran pangkal. Dari instar kedua dan seterusnya, larva berpindah ke daun yang lebih tua, menggulung dan makan di dalamnya.Purata peringkat larva adalah 16 hari.


KAWALAN
Kawalan secara kimia boleh dilakukan dengan menggunakan racun kimia yang disyorkan yang mengandungi perawis aktif seperti berikut:

Diazinon, Quinalphos, carbofuran dan Fipronil.



Masterjii 2011















Tiada ulasan: