ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Semoga anda mendapat manfaat dari maklumat yang tak seberapa ini. Seperti PELITA KABAD yang memberi sedikit cahaya dalam kesamaran....nak kata terang sangat pun tidak..malap sangat pun tidak...tapi boleh nampaklah.........

Isnin, 27 Jun 2011

BINTIK PERANG ( Brown spot)

Penyebab: Helminthosporium oryzae






Penyakit bintik perang yang disebabkan oleh kulat Helminthosporium oryzae jarang dijumpai di tanah yang subur tetapi boleh dijumpai di tanah yang masam di mana kandungan aluminium dan besi adalah tinggi juga di tanah yang pengaliran airnya kurang elok. Tanda-tanda penyakit dapat dilihat di mana terdapat bintik-bintik bulat/lonjong berwarna coklat tersebar rata di atas permukaan daun. Apabila pembentukannya telah lengkap, akan kelihatan warna kelabu atau keputihan di tengah bintik. Jumlah bintik yang banyak pada permukaan akan menyebabkan daun menjadi kering.




Kawalan.

i. Penyakit ini berkaitan dengan tanah yang kekurangan zat makanan dan langkah yang terbaik adalah membajadengan kalium dan menggalakkan pertumbuhan dan pembesaran akar dengan menabur baja fosforus.

ii.Jaga sistem pengairan dan saliran di sawah kerana sistem pengairan yang kurang baik akan menggalakkan kejadian penyakit ini.


Kawalan secara kimia.

Kawalan secara kimia dengan menggunakan racun kulat yang mengandungi perawis aktif seperti:

i. Fenbuconazole
Kadar: 0.4 lit/ha
TDMH: 15 hari
Kelas: II

ii.Difenoconazole
Kadar: 0.21 lit/ha
TDMH: 28 hari.
Kelas: II

iii. Trifloxystrobin + tebuconazole
Kadar : 0.16kg/ha
TDMH: 15 hari
Kelas: IV



Masterjii @ Agroclinic Ismadi

























Tiada ulasan: