ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Semoga anda mendapat manfaat dari maklumat yang tak seberapa ini. Seperti PELITA KABAD yang memberi sedikit cahaya dalam kesamaran....nak kata terang sangat pun tidak..malap sangat pun tidak...tapi boleh nampaklah.........

Sabtu, 30 April 2011

PENYAKIT LAYU BAKTERIA PISANG (MOKO)

Penyakit Layu Bakteria Pisang (MOKO) adalah disebabkan oleh bakteria Ralstonia solanacearum.Bakteria hidup di dalam perumah iaitu pada sisa tanaman perumah yang dijangkiti secara sementara (boleh 2-3 tahun),bahan tanaman yang berpenyakit, air dipermukaan yang tercemar, baja tahi ayam dan tahi lembu (boleh beberapa minggu).
Bakteria tidak boleh hidup lebih dari 6 bulan di tanah yang mempunyai "water holding capacity" kurang dari 65%.

Sebaran/jangkitan
Sebaran penyakit dari ladang ke ladang dan dari pokok ke pokok adalah disebabkan oleh aktiviti serangga dan manusia terutamanya peralatan ladang yang digunakan. Serangan seringkali merebak terutamanya selepas banjir.

Simptom

Jenis simptom serangan bergantung kepada cara jangkitan. Kultivar pisang "dessert"jangkitan adalah melalui akar dan rizom manakala bagi kultivar "cooking banana" jangkitan adalah melalui serangan serangga. Antara simptom mudah bagi penyakit layu bakteria pisang adalah:


1. Pucuk berputar,berpintal





2. Simptom pada pelepah,batang - Tisu vaskular menjadi perang atau kehitaman, apabila direndam ke dalam air, jurai "ooze" bakteria akan kelihatan.



3.Daun kekuningan dan kering- pada pokok yang sedang membesar, daun paling muda akan menjadi hijau pucat atau kekuningan, warna dan corak adalah abnormal.



4. pada pokok tua, daun yang paling dalam(inner leaf) pada pelepah menjadi kuning, pelepah akan patah, daun layu dan koyak dan seterusnya mati.


5. Bahagian umbisi menjadi reput dan berbau hancing.Serangan bakteria bermula dari bahagian tengah dan merebak keluar (from centre outwards).






6. Putik bunga dan tangkai menjadi hitam-disebabkan jangkitan oleh serangga.

7. Simptom pada buah - apabila buah dipotong, isi buah pisang" discoloured",hitam dan reput. Buah juga masak tidak seragam.



Kawalan

Kawalan secara kultura

1. Sanitasi ladang hendaklah dijaga dengan rapi.
2. Saliran ladang hendaklah sempurna.
3.Gunakan anak benih yang bebas penyakit.
4. Musnah pokok yang dijangkiti dengan segera - cincang dan bakar pokok yang dijangkiti.
5. Basmikuman peralatan ladang yang digunakan untuk menggali, memotong dan mencantas dengan larutan clorox setiap kali digunakan.

Kawalan secara kimia

Tiada kawalan secara kimia bagi penyakit Layu Bakteria Pisang (Moko).



Rujukan: Nota dan PPT BPTBT.
Foto: Masterjii 2011.

Tiada ulasan: